Wednesday, August 15, 2012

Subjek Teknologi Mekatronik

Teras pembelajaran dalam Diploma Teknologi Kejuruteraan Mekatronik yang berasaskan pengetahuan dan kemahiran merangkumi pekaraperkara seperti berikut:-

Lukisan Kejuruteraan – Cara melukis prototiap, mengenal dan memahami kegunaan symbol-simbol, cara melakar lukisan 2D dan 3D dan melukis lukisan solid pada 3D dengan menggunakan perisian.

Sistem elektrik dan elektronik industri – Pengurusan penyelengaraan, penyelenggaraan pencegahan, quality control circle tools , konsep pengujian, EEPROM, Soldering, wiring, motor dan transformer.

Sistem hidraulik – pengenalan kepada komponen-komponen, litar-litar dan peralatan yang digunakan di dalam system hidraulik dan elektrohidraulik, serta pemasangan, pengujian, dan ‘troubleshoot’ ke atas litar tersebut.

Sistem pneumatic – pengenalan fungsi sesuatu komponen, menyelesaikan sesuatu kehendak soalan atau masalah, pemasangan dan pendawaian sesuatu litar dan melakukan penyelanggaraan dan pengenalpastian masalah.

Pengatucaraan computer – Pengenalan lepada atucara, komponen visual C++, langkah-langkah aturcara berorientasikan objek. Senarai fungsi pembolehubah dan prototype.

Microcontroller – pengenalaan kepada microprosessor dan microcontroller, jenis-jenis bahasa tahap rendah dan tahap tinggi, struktur dan kenis bas untuk microcontroller, langkah penghasilan projek menggunakan microcontroller.

Sistem servo – pemeriksaan pengerak system servo, penentukuran motor servo dan penambahbaikan sistem servo motor.

Proses kawalan – kawalan Buka-Tutup, kawalan PID gambarajah blok, graf aliran isyarat, prinsip rekabentuk asas system kawalan, rangkap pindah, system terbitan pertama, system terbitan kedua, jelmaan laplace dan penjelmaan laplace songsang.

Robotik – jenis-jenis robot industri termasuk komponen-komponen utama dan pengkelasannya melalui struktur mekanikal. Menetapkan parameter pengoperasian, memprogram turutan pergerakan robot termasuk mengujicuba dan de-bug. Mengenalpasti terminal masukan dan keluaran sistem robotik untuk tujuan mengantaramuka sistem robotic dengan peralatan lain.

Sistem automasi industri – memeriksa komponen elektronik/elektrik dalam sistem conveyor, penyelenggaraan komponen elektrik/elektronik pada sistem automasi, penyenlenggaraan sistem kawalan PLC/PC, pengujian sistem kawalan PLC/PC, dan penyelenggaraan sistem automasi dalam industri.

Sumber: Adtec Taiping

3 comments:

  1. salam boleh kongsi maklumat psl silibus meka ni x?
    sbb sye fresh PP kat PB kat jb.pB ni bru bangunkan kos meka..
    maaf lah..
    untuk memudah kn proses pemlajaran n pengajar je..
    sbb noss da bru..sye dlu kos mekanik industri..tup2 kne ajar meka plak..Pham je lah PB swasta kn

    ReplyDelete
  2. pape email kat suhailasupaimi@gmail.com..
    harap2 dpt lah membantu..tq
    :-)

    ReplyDelete
  3. youtube :: youtube :: youtube :: youtube :: youtube :: youtube :: youtube :: www.youtube.com - YouTube
    youtube youtube mp3 :: youtube_watch_daily_video_viral_and_by_viral_and_by_viral_and_by_viral_and_by_viral_and_by_viral_and_by_viral_and_by_viral_and_by_viral_and

    ReplyDelete